Reklama na život

Znáte to, příroda i ulice se zbarví do hněda a do zlatava, chladný vzduch voní nadcházející zimou a kolem se šíří zvláštní melancholický klid, jako by se všechno utišilo. Pokud však máte tu smůlu a žijete ve větším městě plném billboardů a reklam, nebo se jen často díváte na internet či na televizi, dostáváte se pod palbu ostře protichůdných vlivů.
všudypřítomné vánoční reklamy
Za okny ještě vítr roznáší tmavnoucí listí, ale na nás se ze všech stran valí obrázky krabic s mašlí, šál a sněhových vloček a kdosi nám neustále radí, nebo přímo imperativem přikazuje běžet nakupovat ty, či ony nejvhodnější vánoční dárky, jako kdyby snad podstatou adventních svátků nebylo nic jiného než nakupování a následná konzumace. Pod tímto náporem se, za doprovodu oblíbených vánočních šlágrů, plní obchodní centra davy zmatených, panikařících lidí a v tomto podivném, uměle vykonstruovaném absurdním hektickém světě, nějak mizí základní fakt, že je teprve listopad. Jako by tento kouzelný poetický měsíc neměl snad žádnou autentickou hodnotu a byl jen kulisou závanu vlhkého větru po cestě z obchodu na zastávku.
podzimní listí
Věc se má tak, že pro tvůrce onoho absurdního světa, listopad skutečně žádnou velikou hodnotu nemá. Předchozí říjen má to štěstí, že se na jeho konci odehrává dobře zpeněžitelný Halloween, při němž si přijdou na své zejména prodejci dekorací a všelijakých nesmyslů s morbidní tématikou. Počátkem listopadu potom přichází výdělek v podobě květin a hřbitovních svíček ke dni Dušiček, s nimiž však výraznější příležitosti k zisku na dlouho končí (i když se už objevily i slevové akce k výročí 17. listopadu), a proto nám prostřednictvím médií reklamní a marketingoví experti již od jeho počátku neustále vtloukají do hlav, že se blíží prosinec s vánočními svátky a chudák listopad jako by přestal existovat.
Proč se bránit
V současném století sice nemáme tyfové epidemie ani morové rány, délka života se stále prodlužuje, jenomže nám ho pořád někdo krade. Všudypřítomné reklamy nám berou klid a nutí nás myslet stále dopředu. Jestliže nechcete na konci vlastního života seznat, že vypadal jako jedna dlouhá pokladní fronta, nepodléhejte tlakům nákupního hyenismu, který všechno vyprázdní a zdehonestuje. Rozhodujte se sami jako důstojné, autonomní, svobodné bytosti, kterými původně všichni jsme a choďte nakupovat, jen když doopravdy chcete, věci, které reálně potřebujete. Přemýšlejte, dívejte se kolem sebe a žijte to co je právě teď a tady a to v každém měsíci. Na to abychom žili spokojený život, si nemusíme brát bankovní půjčky. Stačí jen vnímat svět kolem sebe.